Velkommen til vår felles nettside for Sameiet Flisvika Brygge!
Følg med her for å være oppdatert på alt som som skal være til glede og nytte for alle beboere.
NB! Sjekk søppelpost på din PC regelmessig da epost fra styret dessverre kan havne der.
Det er beklageligvis ikke noe vi kan gjøre med det.
Mvh Styret
2024.11.10
Dette kan være lovende hos oss ...
Risør, Telia | Får anlegge mobilmast ved Store Varden
(Artikkelen er kun åpen for abbonenter)
Saken ble sendt fra kommunen til fylket i januar
2024.07.01
2024.06.02
Etter gjennomgang av sprinkleranlegget i forbindelse med de store reklamasjonssakene har det blitt påpekt at det bør finnes kiler til sprinklerhoder.
Sprinklerkiler kan brukes til å få tettet et sprinklehode som har løst ut, og slik redusere vannskadene som kan følge av en slik situasjon.
Styret har kjøpt inn slike kiler til alle leilighetene. De vil bli distribuert til leilighetene i nærmeste framtid.
En enkel brukerveiledning er lagt ut på hjemmesiden, under
Styret v/Håkon
Oppdatering:
Sprinklerkilene ble levert til postkassene 30.06.2024
2023.12.27
Oppdrag som hjelp eller tjenester av vaktmester Arnt Birger Selåsvassenden vil fra nyttår ikke bli belastet sameiet, men må betales av hver enkelt.
Det kan være å låse opp og igjen dører for håndverker, skru av lys, sjekk av temperatur, etc. Oppdrag er enkeltoppdrag som ikke gjelder reklamasjoner mot utbygger/mangel.
Timeprisen er 400,- kr/time. Det faktureres for påbegynt halvtime. Mva kommer i tillegg.
Kontaktinfo til vaktmester Arnt Birger Selåsvassenden:
Mobil: 900 12 360
Epost: vaktmester@sameiet-flisvika.no
Betalingsmetode:
Vipps: 900 12 360
Kontonr.: Ta kontakt med vaktmester
2023.12.20
Beboere i byggetrinn 1 (BT1) har dørklokke for skallsikringen ved hovedinngangen.
I tablået har det kun vært leilighetsnummer, og mange har savnet å ha visning av navn. Sånt kunne gjøre det enklere for besøkende å finne fram.
Vi har endelig funnet fram til mulighet for visning av navn.
Styret v/Håkon
2023.10.11
Vi har nå fått på plass et nytt system for å åpne garasjeportene.
Det nye systemet vil fungere parallelt med fjernkontrollene, men vi vil ikke skaffe flere slike.
Med Parqio kan portene åpnes med app på telefonen, eller ved å ringe.
App'en er ganske intuitiv, men det ligger en enkel brukerviledning på hjemmesiden vår, under Dokumenter og Garasjesameiet
(Flisvika Brygge Parqio Brukerveiledning 2023 10 11.pdf).
Med denne løsningen er det mulig å åpne porten fra sofaen, fra hytta, fra en holme i skjær'a osv.
Vi må oppfordre til litt forsiktighet med å åpne portene uten at man er i nærheten og kan følge med på hven som går ut/inn.
Det er mulig å gi andre tilgang til å åpne portene for en kortere periode, inntil 3 dager. Også her må vi oppfordre til litt forsiktighet
For lenger varighet kan styret opprette tilgang på forespørsel pr. mail, med navn, telefonr. og varighet.
For nær famile kan det være naturlig med permanent tilgang, for andre avgrenset tid.
Vi må nok en gang oppfordre til litt forsiktighet.
Kostnadene for denne løsningen dekkes av "Felleskostnader per mnd. P-plass".
Det er mulig å få løsningen til å åpne port ved å kjenne igjen skilt på bil. Dette krever ganske kostbare kameraer, slike har vi ikke etablert.
Det er også mulig å åpne port med geolokasjon og pushvarsel, vi har heller ikke lagt til rette for sånt i denne omgang.
Styret v/Håkon
2023.09.25
Det er tid for filterbytte igjen. Det er satt av tid i ukedagene 9 - 17 oktober. Alle vil få e-post om dette. Det er viktig at du svarer ja eller nei på om vaktmesteren Arnt Birger kan låse inn Marius som skal bytte filter. Om du selv ønsker å være tilstede eller ønsker annet tidspunkt så vil du få mulighet til å avtale dette direkte med Marius.
Stor takk til alle som deltok på dugnaden på lørdag og til hagegruppa som hadde jobbet mye i forkant. Det er blitt veldig fint.
mvh
Styret
2023.08.03
I årets dugnad fikk vi beiset ferdig kaia, gjort mye hagearbeid og satt ut benkene. Nå er sommeren snart over og vi trenger å ta en innsats til før vinteren. Det blir dugnad lørdag 23 september kl 15:00. Vi vil holde på 2-3 timer. Hold av dagen. Vi sender ut en påminnelse når det nærmer seg.
Oppgaver:
Dersom dere har forslag til andre oppgaver, så send det gjerne til oss.
Har du noe du har lyst til å bidra med i sameiet?
Send oss gjerne en mail om det er noe du har lyst til å bidra med'.
Mvh Styret
2023.07.23
Båthavna har nå fått egen hjemmeside:
http://www.flisvika-bathavn.no
Der har vi også fått en egen mailboks:
Styret v/Håkon
2023.07.22
Som kjent har vi service og ettersyn på ventilasjonealeggene, i fellesområder og i leilghetene.
Ved ettersynet byttes filter, det støvsuges etter behov, bl.a. sensorer og vifter sjekkes.
Ved de besøkene vi har hatt har representanten fra Caverion oppdaget feil, først fremst på sensorer og viftelagere, som har blitt utbedret som reklamasjon.
For byggetrinn 1 er nok reklamasjonstiden over nå. I ett tilfelle tidligere i sommer ble reklamasjon først avvist, men senere innvilget. Det var etter at vi klarte å dokumentere innflyttingsdatoen, og slik vise at tiden var hårfint innenfor 5-årsfristen.
Jeg har da lagt til grunn at reklamasjonstiden er over for vår del.
Og DA kommer ulydene fra ventilasjonsenheten, hos oss plassert i boden.
Ulyd i form av økt støy, åpenbart fra roterende utstyr, lagerskade.
Siden allikevel utenfor reklamasjonstid ville jeg undersøke om det var noe jeg kunne utbedre selv.
Og jeg fant ut at det kunne jeg 😊, og det jeg fant vil jeg dele med andre som kan være i tilsvarende situasjon. Må nok presisere at dette er noe for folk som allrede har litt erfaring med gjør-det-selv saker.
Har beskrevet det jeg fant ut i dokument som finnes på hjemmesiden under DOKUMENTER og Generell informasjon, Ventilasjonsanlegg_lagerbytte.pdf
Styret v/Håkon
2023.07.06
RTA oppfordrer til ikke å kaste
rekeskall og skalldyrrester
i matavfallet, grunnet lukt.
Rensortert rekeskall, skalldyrrester og fiskerester
anbefales kastet i sjøen på dypt vann,
fra brygga, litt unna båtene i anlegget
Styret v/Håkon
2023.06.29
Risør kommune informerer nå om at vannet er friskmeldt og kokeanbefaling oppheves.
2023.05.16
Vi må beklage at stålbrygga ikke har kommet på plass enda.
Det var nødvendig med reparasjoner der stålbrygga festes til hovedbrygga. Utsetting ble ikke bestilt før etter at denne reparasjone var utført.
Leverandøren som håndterer bryggene hadde stor pågang nå på vårparten, og de har sykemeldinger som reduserer kapasiteten deres. Det vil nå bli sendt et lag fra Ørsta for å gjøre jobben.
Dette laget vil komme først i slutten av uke 22, dvs. rundt 1.juni
Styret i båthavna, Håkon Farnes, 95265237
2022.01.27
Mange har ønsket å kunne bytte ringetone på dørklokka, så det blir forskjellig ringetoner fra hoveinngangen og respektive ytterdører. Eller å justere lydnivået fra dørklokka.
Kom over et dokument der dette viser seg å være forbløffende enkelt.
Dokumentet "Dortelefon-Bruksanvisning.pdf" er lastet opp til dokumentarkivet på hjemmesiden vår, under DOKUMENTER og FDV dokumentasjon.
Styret v/Håkon
2021.12.02
Som redegjort for på beboermøtet i november, vil vi fortsette å kartlegge nye og gamle lekkasjepunkter i sameiet inntil alle er utbedret. Gjennom året har det vært jobbet med tetningsarbeider både på uteområder/terrasser og i garasjeanlegget. Noen er løst mens andre er kommet til.
Vi har nå kartlagt følgende lekkasjepunkter etter det siste snøfallet kom sist helg:
Styret vil gjerne ha inn meldinger om alle lekkasjer beboere måtte se i sameiet. Disse vil bli innrapportert til utbygger og gjennomgås på bi-ukentlige møter. Enkelte utbedringer kan foretas gjennom vinteren, mens andre vil kreve tørrere perioder for slike arbeider. Vi ber om forståelse for det. Men anlegget er ikke friskmeldt før vi har kontroll på alle lekkasjer.
Mvh styret
2021.10.27
Arnt Birger er en praktiker og har mer enn 40 års bak seg i kraftbransjen med bygging av anlegg og linjer, og på fritiden er han er en ivrig skogsarbeider. Nå ønsker han å trappe ned fra fulltidsjobb med mye reising og synes jobben for sameiet kunne være spennende.
Styret synes det er strålende at Arnt Birger kan tenke seg jobben og anser at det vil bli veldig bra igjen å ha en av våre egne beboere som vaktmester. I Arnt Birger får vi en praktiker og en positiv person som vil være synlig i sameiet og lette å ta kontakt med. Arbeidsoppgavene vil i stor grad være det samme som Resolve har utført i dag. Resolve vil inntil videre fortsette med ukentlig vasking av sameiet. Mer kontaktinformasjon kommer nærmere oppstart.
Mvh styret
2021.10.08
Firmaet Reptec har i september fortsatt med tetningsarbeider for å få stoppet lekkasjer til plan2 i garasjen. I september gjorde de en omfattende jobb med å åpne alle terrassene i bygg 4 (leil 26-31) og la om nedløp for takrenner og kontrollerte membran og fall mot sluk. De antok at dette var kilden til flere av lekkasjene på plan 2. Se også vedlagte beskrivelse fra Reptec som beskriver arbeidene de også tidligere har utført da de tettet sprekker i dekket plan 2, som i følge Reptec er utført på best tenkelige måte og svært holdbart.
Når det gjelder den store lekkasje på plass nr3 på plan 2, så er det etter trykktesting av rør, konkludert med at det må trekkes et nytt rør for gulvvarme parallelt med det eksisterende for å få tettet lekkasjen. Dette vil bli utført i nær fremtid ved at det kjerneborres nedenifra garasjen og opp til første leilighet og derifra trekkes rør videre. Berørte seksjoner vil bli informert.
Etter disse tiltakene anser vi at tetningsarbeider er avsluttet i denne omgang. Men vi ber våre beboere fortsatt melde inn lekkasjer de måtte oppdage som vi kan legge til grunn for nye utbedringer.
Mvh styret
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/styret/public/615ffb960acc44.98288123.docx
2021.06.13
Vi går inn i en periode med betydelig økning i antall beboere på Flisvika Brygge med til dels mye utskifting av beboere og leietakere. Styret vil derfor minne om at det er seksjonseiers ansvar at alle brukere av sin seksjon er godt informert om de gjeldende lover og regler for sameiet.
I tillegg til sameiets vedtekter og husordensregler som finnes lett tilgjengelig på hjemmesiden, ber vi alle sette seg inn i infoskrivet som finnes på hjemmesiden under Dokumenter / Generell informasjon, eller link nedenfor.
Vi gjøre også oppmerksom på regler for hundehold i sameiet og Risør kommunes generelle båndtvang. Se informasjon på hjemmesiden.
Det er påligger oss alle et ansvar å bidra med et trivelig bomiljø og sikkerhet for sameiet vårt.
Vi ønsker alle en strålende sommer i Flisvika!
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/styret/public/60ce19f6207673.58407310.docx
Mvh Styret
2021.06.04
Vi har i dag opprettet avtale med Montèr der våre beboere kan få rabatt på vanlige priser.
Oppgi "Flisvika Sameie" i kassen for å få den rabatten vi kan oppnå som samlet gruppe.
For handel generelt oppfordrer vi til "Prøv Risør først"
Styret v/Håkon
2021.05.05
Da er våren omsider på vei til Flisvika, selv om sameiets morgenbadere rapporterer om kun 8 grader i sjøen. Garthe har klippet og ryddet i alle blomsterbed og vil bytte ut visne planter så snart det blir klart hva som ikke måtte ha klart seg gjennom vinteren. Fra neste uke blir det også plenklipp.
I løpet av mai vil det bli montert vegghengte slangetromler ved alle vannkraner i sameiet og også noen forlengere der hvor det trengs. Selv om vaktmester har ansvar for vanning, er disse til fri benyttelse for alle våre beboere.
Sameiets fellesarealer er blitt feid og garasjen vasket. Kommunen har feid veien foran sameiet, men vi har bedt dem også få feid sine kommunale p-plasser ved Tangengata 44 og 46. Dette har så langt ikke blitt besvart.
Måkepigger vil bli montert på noen utvalgte områder av takene for å få testet om dette har noen effekt.
Mvh styret
2021.04.26
Vi fikk utløst brannalarm i dag rundt kl. 12.
Brannvesenet ble varslet, og de avbrøt utrykning.
Det var sensor i sprinkleranlegg som utløste alarmen.
Det er en sensor for hele byggetrinn 1, som reagerer på trykkfall,
altså om det sprinkles vann noe sted.
Sprinkleranlegget ble stoppet i forbindelse med arbeid i en leilighet,
det var håndtverkere som gjorde dette.
Røykvarslerne i leiligheten var slått av under arbeidet,
men denne sentrale sensoren ble oversett.
Dette til info
Styret v/Håkon
2021.03.13
Alle seksjonseiere mottok 11.3.21 epost fra Techem som er vår systemleverandør for avlesning av vann- og energiforbruk, med informasjon om tilgang til portal for eget forbruk. Denne tjenesten er en del av serviceavtalen med Techem og er helt frivillig for våre beboere om de ønsker å benytte. Det oppfordres likevel til å logge seg inn med egen bruker ihht veiledningen i mottatt epost så du kan se eget forbruk fra 1.1.2021. Dette danner grunnlag for avregning av forbruket. Sameiet vil foreta årlig avregning og denne portalen er en mulighet for enkelt å følge med på sitt forbruk.
Brukermanual kan du finne på hjemmesiden, under Dokumenter -> FDV Dokumentsjon
Mvh Styret
2021.01.31
Flere av våre beboere har uttrykt misnøye med at de ikke får tilbakemelding fra utbygger etter å ha meldt inn reklamasjoner på mangel-eposten. Vi har derfor avtalt med utbygger at beboer som har meldt inn en sak, skal settes på kopi i videre mail korrespondanse mellom utbygger og utøvende håndverker. På den måten vil hver enkelt beboer holdes oppdatert i sin sak.
I tillegg har styret jevnlig gjennomgang med utbygger på alle reklamasjonssaker hvor saker hele tiden lukkes, men også nye som kommer til. Vi må be alle beboere som har reklamasjoner fortsette å bruke mange-epost da alle saker blir loggført og følges opp. Dersom du skulle oppleve ikke å få noen tilbakemelding, ber vi deg sende en ny henvendelse. Ingen saker skal slippes før den ansees som løst i samråd med beboer.
De pågående lekkasjesakene i garasjeanlegget jobbes det videre med, men må avvente videre arbeid til det blir mildvær så man kan følge smeltevann eller regnvann under arbeidet.
Mvh styret
2021.01.21
Styret har sammen med representanter fra beboere hatt møte med utbygger og ekstern VVS-rådgiver som har foretatt gjennomgang av vannsikringstiltak i seksjoner i byggetrinn 1. Det har over tid vært påpekt en rekke avvik eller stilt spørsmål med utførelser som nå er blitt gjennomgått av tredjeparts fagmann.
Det som skal sjekkes og rettes opp der hvor det er feil eller mangler i alle seksjoner er:
- Skilt til hver leilighet for merking av "Hovedstoppekran" vil bli utlevert og skal monteres godt synlig
- Lekkasjesikring av sjakter ved rengjøring av traubunn og bedre tilgang til stoppekraner
- Tetting rundt rør i fordelerskap der dette mangler
- Kontrollere at lekkasjevann fra fordelerskap føres til siklemikk på baderomsgulv
- Kontrollere at lekkasjesikring (aqua stopp) er riktig montert og er tilgjengelig i skap under kjøkkenvask før den føres ned under sokkel og oppvaskmaskin. Denne skal være lett å komme til
Dette vil også bli kontrollert for byggetrinn 2, selv om det her er en annen løsning.
Vi må derfor igjen i nærmeste fremtid komme tilbake med forespørsel om tilgang til alle seksjoner. Etter at dette er gjennomført forventer vi å ha god vannsikring av sameiets VVS installasjoner i henhold til alle forskrifter.
Mvh Styret
2021.01.14
Da det har vært en del spørsmål fra våre beboere som er kommet til sameiet etter vårt ekstraordinære årsmøte i november 2019, gir vi her en oppdatering på vannmålerprosjektet som nå er implementert. Da sameiet ble etablert ble det montert vannmålere for forbruk av varmtvann og oppvarming, men ingen fjernavlesning av disse. Det ble den gang ikke montert målere for kaldtvann. Det har heller ikke vært noe krav i norsk byggeforskrift da sameiet ble prosjektert i 2014/15 om at boligere i Norge skal ha vannmålere. Derfor tar norske kommuner betalt etter arealbrøk for vannforbruk samt en fast abonnementsavgift for vann og avløp. Men kommuner må i dag legge til rette for å kunne tilby beboere installering av vannmålere i sine boliger. I Risør kommune er denne faktoren boligens areal multiplisert med 1,4. Kommunen sender så hver enkelt seksjon faktura seks ganger i året for stipulert forbruk etter arealbrøk og abonnementskostnad.
Da sameiet ble etablert i 2018 med en såpass høy andel fritidsbeboere som 2/3 av alle seksjoner, begynte styret å utrede muligheten for installering av vannmåler også på kaldtvann med automatisk avlesning. Kommunen var med på løsningen og vi utredet hva prosjektet ville koste og hva det potensielt kunne gi i besparelse for våre beboere. På ekstraordinært årsmøte 19.november 2019, ble saken fremlagt og ble vedtatt gjennomført med stort flertall. Payback på investeringen som var anslått til 6.870,- pr seksjon, ville ha fra 2,5 – 6 års inntjening, og da overveiende og naturlig nok, kortest payback for fritidsbeboerne.
Saksdokumenter fra ekstraordinært årsmøte 19.11.19 er tilgjengelig på vår hjemmeside under fanen Dokumenter og Årsmøte.
Gjennom 2020 har prosjektet blitt implementert i alle seksjoner i sameiet, med montering av ekstra vannmåler og automatisk avlesning. Fra 1.januar 2021 skal dette nå være iverksatt og vil bli avregnet ila året. Vi diskuterer fortsatt med systemleverandør og regnskapsfører hva som er hensiktsmessig fakturering av vannforbruk, og er kommet til at det nok kun er 1 – 2 ganger pr år pga betydelig lavere beløp for den enkelte som følge av betaling kun for reelt forbruk. Kommunen vil fortsatt sende ut faktura men da kun for abonnementsdelen av vann og avløp.
Under arbeidet med vannmålerprosjektet, viset det seg å være flere saker ved VVS-installasjoner vi stilte spørsmål ved og som har blitt utbedret i flere runder. Det gjelder bl.a montering av målere, feil på målere som ikke kunne avleses eller som ikke virket, vannsikring osv. Selv etter flere runder med utbedringer fra rørlegger og leverandør av baderom, har vi ikke vært fornøyd med svarene vi får, og har derfor fått utbygger til å engasjere en tredjepart til å gjennomgå sameiets VVS-anlegg og løsninger mht sikkerhet og forskrifter sammen med styret og representanter fra beboerne. Av ovennevnte grunner har det vist seg å vær krevende å finne eksakt vannforbruk siden oppstart for alle seksjoner. Vi jobber fortsatt med Techem på dette, men kan ikke garantere at vi løser det. I så fall vil vi måtte nullstille og se bort ifra for mye innbetalt a-konto beløp for den enkelte seksjonseier frem til nå. Vi holder det fortsatt åpent at vi kan finne ut av det. Vi vil samtidig gjøre oppmerksomme på at dersom vi ikke hadde gjennomført dette prosjektet, ville vi alle betale for mye for vannforbruket i alle fremtid.
Vannmålerkostnad kan deles opp i flere betalinger
Kostnaden for vannmålere pr seksjon blir belastet den enkelte med kr. 6.870,-. Vi beklager at vi ikke fikk informert om at dette beløpet kan deles opp i flere avdrag dersom du skulle ønske det før faktura ble sendt ut fra regnskapsfører. I så fall ta kontakt direkte med Fram Forvaltning v/Ragnhild (tlf. 69147070) og gjør avtale om oppdeling av denne betalingen.
Mvh styret
2020.12.22
Da er installasjon av vannmålere i alle seksjoner og avtale om automatisk avlesning ferdig installert. Det innebærer at sameiet fra og med 2021 vil betale for sitt reelle forbruk av energi til oppvarming av varmtvann/gulvvarme og til vann- og avløpsavgift etter reelt forbruk av varmtvann/kaldtvann. Det vil faktureres et akontobeløp pr. måned for vannforbruk sammen med fellesutgiftene, som vil bli avregnet den enkelte seksjon en eller to ganger pr år. Risør kommune vil fakturere den enkelte seksjon for det faste abonnementsgebyret.
Utfyllende informasjon følger i vedlagte link, som også ligger tilgjengelig på hjemmesiden under Dokumenter - Generell informasjon.
Mvh styret
2020.12.11
De første vintrene har det i Flisvika blitt strødd med knust leka som gir noe større og skarpere biter, men som har en god effekt. Vinterne på Sørlandet er ofte regn og is om hverandre og vurderingen har så langt vært at sand lettere fryser ned i isen og mister effekt, mens leka med større biter gir bedre effekt over lengre tid. I tillegg er leka et rent naturprodukt som bare kan feies ut i blomsterbed og på plen som jordforbedring. Da flere av våre fastboende i sameiet har klaget over at leka setter seg fast på skotøy og dras med innendørs og lager merker i gulvene, vil vi prøve å imøtekomme dette ønsket med å begynne å strø med sand og se hvordan det fungerer. Vaktmester vil i tiden fremover prøve med en grovkornet sandtype. Vi håper det vil fungere tilfredsstillende. Dersom vi ikke blir fornøyd med resultatet, vil vi igjen måtte vurdere å gå tilbake til leka. Det viktigste må være at vi kan sikre våre beboere trygge gangveier gjennom vinteren.
Mvh Styret
2020.12.11
Prosessen for kommunal overtakelse går nå fremover og nærmer seg en løsning. Overtakelsen omfatter bl.a vei foran sameiet, bryggepromenade med rekkverk og VA-anlegg.
I den sammenheng har vaktmester fått ferdigstilt oppmerking av p-plasser ved nr 44 og 46 som skal være kommunale plasser. Oppmerking gjøres for å merke hver plass ihht krav til p-plass og for å unngå at biler parkere helt inn mot husvegg. Sameiet vil siden vurdere hva det ledige arealet kan brukes til.
Mvh Styret
2020.11.25
Det er et urimelig høyt forbuk av sekker for plastavfall fra plastrommet i P1.
Det er åpenbart at sekker tas til andre formål.
Det vil fra nå av ikke legges ut mer sekker enn det strengt nødvendige.
Leit og unødvendig at vi blir nødt til å innføre slike tiltak.
Styret v/Håkon
2020.10.26
Tetningsarbeider av lekkasjer i garasjeanlegget vil fortsette i tiden fremover.
Gjennom våren og sommeren har det blitt foretattt omfattende arbeider som har hjulpet noen steder. Det ble bl.a foretatt oppfresing av sprekker i store deler av plan 2 med ifylling av tetningsmasse. I tillegg har det vært gjort omfattende arbeider i vestre atriet for å tette lekkasjer ned i gang utenfor leiligheter. Ved sportsboder mot yttervegg, er det montert ventilasjonsanlegg og bedret utlufting fra bodene. Disse tiltakene skal ha hjulpet betydelig.
Men vi ser at dett er nye lekkasjer det fortsatt må jobbes med og som er rapportert for videre utbedring. De stedene styret har fått innrapportert dreier seg om lekkaje i tilknytning til rør eller riss/sprekker i tak. Vi har meldt videre følgende lekkasjer; plan1 plass nr 80, og på plan 2 plass nr 3,4,6 og 79.
Om det er andre steder det oppdages lekkasjer, så vennligst meld dette til mangel-eposten med kopi til styret.
Mange takk.
Mvh styret
2020.08.19
Vi har nå reforhandlet avtalen vår med Get for et samlet sameie. Det innebærer at vi har fått bedre priser, økt internetthastighet og vil få uttdelt nye og bedre TV-bokser til alle leiligheter. Avtalen vil bli iverksatt fra oktober 2020. Representanter fra Get vil være tilstede mandag 28. september på ettermiddagen, for å dele ut nye TV-bokser (Get boX) og bistå med installering for de som ønsker hjelp til det. Er du fornøyd med med TV-boksen du har, trenger du ikke å bytte. Se brev dere får direkte fra Get, der står utfyllende informasjon. For sameiet er det en besparelse tilsvarende drøyt 700,- året pr seksjon.
Mvh Styret
2020.06.23
Bryggeanlegget i Flisvika er dimensjonert for å tåle vær og vind og det antall båter det er båtplasser til, men ikke noe utover dette. Det kan skade anlegget med kjettinger og moringer dersom andre båter fortøyer på utsiden av bryggene, som følge av økt belastning. Derfor vil det ila uka bli foretatt skilting langs bryggekanten som markerer at dette er en «privat brygge».
Bryggeanlegget som fortsatt er utbyggers ansvar, vil etter hvert bli overdratt til et eget bryggesameie med eget styre som vil ha ansvar for drift og vedlikehold av bryggene.
Spørsmål om bryggeanlegget kan rettes til Kamperhaug v/ Jan Steinar.
Mvh Styret
2020.06.23
I disse dager er det flere som opplever at det blinker alarmknapp på ventilasjonsskapet som begynner å lyse rødt for servicekontroll. Denne er helt ufarlig og er kun en mekanisk nedtelling for gjennomføring av årlig serviceintervall på anlegget. Du behøver ikke å foreta deg noe som helst.
Sameiet har serviceavtale med firmaet Caverion som vil gjenomføre denne i ila august/september for alle leilighetene samt garasjeanlegget.
Mvh Styret
2020.06.15
Vi har nå fått montert hjertestarter i Flisvika. Den er montert på veggen ved postkassene til byggetrinn 2 og er registrert i hjertestarterregisteret www.113.no, og er en av tre som er montert i byen. Den er svært enkel å betjene og skal kun åpnes for bruk ved reelt behov. I boksen ligger en 11-punkts veileder som tar brukeren trygt igjennom de ulike stegene. Ved bruk skal man huske å ringe 113 samtidig som prosedyre begynner. Vi ønsker alle en god og trygg sommer.
Mvh Styret
2020.06.15
Matavfall fra rester av skalldyr som reker, krabber og skjell, er en vesentlig årsak til vond lukt fra søppelanlegget gjennom sommeren. For å bidra til å redusere dette luktproblemet, oppfordrer vi alle våre beboere som har mulighet til det, å kaste avfall fra skalldyr på dypt vann ute på bryggeanlegget.
NB! Kun rent skalldyravfall må kastes, og ikke annet søppel!
Avfall fra skalldyr er organisk materiale og bra næring for dyrelivet i havet. Dersom dette kan redusere vond lukt fra søppelanlegget i sommer, er det verdt innsatsen fra oss alle.
Vi minner alle om å være påpasselige med at alt avfall pakkes godt inn før det kastes i søppelanlegget for i størst mulig grad å ungå lukt.
Mvh Styret
2020.06.08
Idag ble de to badstigene på hovedbrygga tatt opp og rengjort for sesongen så de ikke skal bli så glatte å bruke. En stor takk til tre driftige herrer som har tatt ansvaret for dette i Flisvika; Jens Petter (nr 46), Per Elling (nr 20) og Per (nr 22). Det er plass til flere badere og temperaturen har nå kommet over 14 grader.
Mvh Styret
2020.06.08
Brannalarmen i går kom som følge av røyk fra matlaging, men ingen tilløp til brann. Seksjonseier var forskriftsmessig raskt på plass ved branntavle, og det ble sjekket at det var dennes seksjon og branvesen ble kontaktet.
Grunnen til at alarmen først ble slått av etter ca 15 min, var fordi branvesenet ville rykke ut og selv forsikre seg om at alt var OK og nullstille anlegget. Siden vi er et såpass stort sameie og at vi de siste to årene har hatt relativt mange brannalarmer, ville brannvesenet selv sjekke anlegget.
Vi kommer til å gjennomgå rutinene med brannvesenet videre fremover.
Vi ber alle våre beboere være påpasselige med god lufting ved steking av mat for å unngå unødvendige alarmutløsninger.
Mvh Styret
2020.05.28
Styret har de siste dagene fått flere spørsmål fra beboere om utsettelse av årsmøtet for å kunne avholde det som et fysisk møte. Fra styrets side hadde det absolutt vært å foretrekke å møtes fysisk fremfor pr epost, men som kjent er det i dagens situasjon ikke mulig ihht smittevernreglene for vårt store sameie.
Myndighetene har derfor tilrettelagt for digitale årsmøter med saksbehandling pr epost, slik styret har lagt til rette for. Ref «Midlertidig forskrift om unntak fra regler om fysisk årsmøte og generalforsamling mv», den såkalte Koronaloven som ble vedtatt 8.april i år. Se vedlagte link, særlig paragraf 3 og 4.: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2020-04-08-734
Denne loven ble vedtatt for at årsmøter skulle kunne gjennomføres innen den lovpålagt fristen som er 30.juni. Regjeringen har et forslag om å kunne utsette denne fristen til senere i høst, men den er pr i dag ikke vedtatt. Selv om Koronaloven gjaldt frem til midnatt i går, er det altså enda ikke satt noen nye lover eller retningslinjer. Styret har derfor fulgt anbefalingen om å avholde digitalt årsmøte hvor de lovpålagte og viktigste sakene tas til dagsorden, og heller vente med andre saker som ikke er kritiske for driften, inntil vi kan avholde ordinære møter igjen, forhåpentligvis til høsten. Det er kommet inn to saker til årsmøtet som styret anser både krever saksfremlegg, diskusjoner og kostnadsoverslag, og som av den grunn bør tas på et fysisk møte. Disse er:
1) Oppgradering av uteareal ved fjellvegg i vest (grusdekke og lyssetting langs fjellet)
2) Forskjønning av trappehusene med flislegging av trapper og repos.
For at det skal gis tilstrekkelig tid for alle til å komme med sine spørsmål, bemerkninger eller motforslag, har alle seksjonseiere hatt en uke til å rette disse til styret. Deretter vil styret ta disse innspillene og forslagene med til selve avstemningen som vil foregå fra 29.mai – 4.juni og hvor avstemning skal foregå. Stemmeseddel vil bli sendt den enkelte seksjonseier i la morgendagen, fredag 29.mai.
Styret anser at vi ved å følge de anbefalingene og føringer som er gitt med støtte i både Eierseksjonsloven og Koronaloven, så kan vi gjennomføre årsmøtet på en forsvarlig måte i forhold til den enkeltes stemmerett. Slik gjøres det i disse dager i tusenvis av borettslag, foreninger og sameier. Ingen kan slik situasjonen er, kreve at et årsmøte holdes som fysisk møte, og det er styrets ansvar å gjøre en vurdering av hvilke saker som bør opp på dagsorden foruten de lovpålagte punktene. Seksjonseierne kan når som helst kreve et fysisk ekstraordinært årsmøte rundt ønskede saker, så snart vi igjen kan møtes i plenum.
Dette er ikke en ønsket situasjon for noen, men det er noen lover og formalia vi må forholde oss til i disse tider og med noen absolutte frister. Så håper vi at vi ila høsten kan møtes til et fysisk ekstraordinært årsmøte med de saker som sameiet ønsker til dagsorden.
Mvh Styret
2020.05.27
Styret vil på vegne av sameiet takke våre vaktmestere Bjørn Preben og Ole Henrik så mye for arbeidet i en krevende etableringsfase for sameiet de første to årene. Det første året var det både boligområde og byggeplass på samme tid, noe som var krevende for alle. I tillegg har det vært mange rutiner som skulle på plass og store og små oppgaver som skulle løses. Vi takker for deres bidrag til å gjøre Flisvika Brygge til det flotte stedet det er blitt.
Mvh
Styret
2020.05.26
Vi går nå inn i en sesong med mye besøk i Flisvika og dermded også mye avfallshåndtering. For i størst mulig grad å unngå lukt og ha plass til alt avfall, påse følgende:
Vi har som mål å få gjennomført en rengjøring av anlegget før ferien.
RTA henteplan sommeren 2020
Fra RTA har vi fått oppdatering på tømmefrekvens fra nå av og gjennom sommeren. Ukedag er anslått dag ut i fra kapasitet på ruten.
Ukentlig: Restavfall (mandag), papp/papir, (tirsdag/onsdag) og matavfall (fredag)
Hver 14 dag: glass og metall (torsdag/fredag)
Være flink med avfallet så blir det mye hyggeligere for oss alle!
Mvh
Styret
2020.05.25
Vi må igjen minne alle beboere på hvordan man skal gå i fra plastrommet, og vise litt hensyn til øvrige beboere. Se oppslaget på veggen.
Plastsøppel skal legges i plastsekk i sekkestativet. Dersom denne er full, så setter du i en ny sekk i stativet og ikke overlater det til andre. Slik som på bildet nedenfor har det sett ut gjentatt ganger de siste ukene. Vi ber derfor alle ta litt mer ansvar.
Isopor er spesialavfall og skal IKKE igjensettes i plastrommet. Der blir det ikke fjernet. Spesialavfall som isopor skal leveres på RTA Hestemyr. Derimot er det tilretettelagt for å kaste batterier og småelektriske artikler og ledninger til venstre i plastrommet.
Ta ansvar og ikke overlatt jobben til naboen. Da blir det hyggeligere for alle og vi kan beholde en slik ordning til det beste for alle.
Mvh Styret
2020.05.16
På grunn av coronapandemien kan vi denne våren ikke avholde årsmøtet på ordinært vis. Vi vil derfor avholde et digitalt årsmøte i form av sakspapirer pr epost. Årsmøtet skjer på følgende måte (prosess fremkommer også i sakspapirene):
Alt dette fremkommer i sakspapirene. Det er bare å kontakte en av oss i styret om du har spørsmål.
De sakene som ble meldt inn i tide til det ordinære årsmøtet og som ville kreve saksfremlegging og diskusjon, har vi besluttet å utsette til vi kan avholde et ordinært møte, da vi ikke anser noen av disse sakene som kritiske.
Mvh Styret
2020.04.15
Det vil bli satt opp sperrebånd for å markere området, som vil bli fjernet når området kan tas i bruk igjen.
Noen av sprekkene må freses opp før de kan tettes, så det vil være arbeid i betong i de områdene dette er aktuelt. Slikt arbeid kan gi endel støv og/eller sprut mens arbeidet pågår.
Den tettende massen er en væske, som kan trenge igjennom sprekker og dryppe ned i 1.plan, før den herder og tetter.
Det er ikke kjent hvilken effekt massen ev. kan ha på billakk, men det vurderes som uheldig og risikabelt.
Det er usikkert hvor fort arbeidet kan utføres, så det er ikke lagt noen plan enda for fortsettelsen, men utbygger er innstillt på å fortsette og fullføre så snart det lar seg gjøre. Det vil bli gjort en evaluering og ny planlegging på mandag, og saken vil bli fulgt opp av styret.
Styret har akseptert at dette gjennomføres med urimelig kort varsel. Vi vurderer at vi vil være tjent med å få dette gjort, og at ulempene lett blir større framover mot sommer og lettelser i de restriksjonen vi lever med for tiden.
Styret v/Håkon
2020.04.03
Som tidligere meddelt skal bryggekanten i Flisvika sikres med rekkverk der hvor det er stein/bølgebrytere nedenfor. Det kommer vi ikke utenom av sikkerhetshensyn. Vi har vært svært opptatt av at et gjerde må utføres på en måte som både ivaretar sikkerhet og som passer inn i miljøet hos oss. Både utbygger og styret har i lengre tid jobbet sammen for å få aksept for en løsning som vil ivareta begge disse forholdene. Vi er derfor glade over å kunne meddele alle våre beboere om at vi til slutt har fått godkjent montering av smijerns gjerde i god Sørlandsstil slik vi ser andre steder i byen. Gjerdet vil bli enkelt i utformingen i ca 100cm høyde og vil være den mest diskrete løsningen for oss alle slik vi ser det.
Mvh Styret
2020.03.06
Vi vil orientere om at styret denne uken har gått til politianmeldelse av flere tilfeller av bråk, forsøpling og tilgrising av heiser i sameiet. Vi har flere helger fått inn melding fra våre beboere om skrik og skrål og banking på hoveddør og kjøreport. Vi ble anbefalt av politiet å anmelde forholdene.
Som en følge av dette vil styret på årsmøtet fremme forslag om installering av kamera i garasjeanlegg og heiser/trappehus. Flisvika Brygge skal være et trygt og hyggelig sted å bo for alle våre beboere.
Mvh Styret
2020.02.22
Det har kommet spørsmål vedrørende hvordan eiendomsskatten i kommunen beregnes. Vi har derfor lagt ut en informasjon på hjemmesiden som beskriver hvorfor skatten i 2020 er lik i kronebeløp til 2019 tiltross for redusert skattesats fra 7 ned til 5 promille. Se hjemmsiden under fanen Dokumenter - Generell Informasjon - dokumentet "2020_02_22 Eiendomsskatt Risør Kommune".
Mvh
Styret
2020.02.13
Første fase av prosjektet med montering av vannmålere i alle seksjoner nærmer seg nå ferdig. Neste fase da blir at Techem må få tilgang til alle seksjoner for å montere radiosendere for automatisk avlesning.
Først når dette er gjort, vil vår regnskapsfører kunne foreta avregning i forhold til hva som er blitt belastet à konto pr seksjon for varmtvann til oppvarming siden vi innflytting.
Avregning av vannforbruk, vil begynne fra det tidspunkt hvor måler er installert og vi kan måle vannforbruket reelt pr seksjon. Vi må få komme tilbake med nærmere informasjon om dette.
Mvh Styret
2020.02.12
Før kommunen vil overta ansvar for vei og bryggepromenade, er det flere saker det har vært jobbet med fra utbyggers side og som det nå er fremdrift på. Det ene er at kommunen krever at bryggekanten sikres med gjerde eller annen sikring mot sjøen der hvor det er steiner/bølgebryter nedenfor. Det har vist seg å være vanskelig å komme frem til en sikring som både ivaretar sikkerheten til de som ferdes langs bryggekanten og samtidig ikke være skjemmende verken for utsikt eller fra sjøsiden. Det utredes nå en løsning med kombinasjon av blomsterkasser/benker og en form for gjerde da vi ikke kommer utenom en slik løsning.
Det andre er overvannsproblematikken som har vært til stor sjenanse for noen av våre beboere, da kommunens rørnett ikke har kapasitet til å ta unna alt overflatevann i Flisvika, og som har medført problemer med vann i toaletter og dusj. Vi har fra sameiet sendt brev til kommunen om dette. Videre har utbygger og kommunen jobbet sammen og ser ut til å ha kommet frem til en løsning på problemene. Dette arbeidet forventes å være utbedret ila våren. Så snart disse to områdene blir løst, anser vi at det vil bli overtakelse fra kommunens side. P-plassene i tilknytning til byggetrinn 2 er også en del av denne avtalen og vil overtas av kommunen samtidig.
Mvh Styret
2019.12.15
Det arbeides kontinuerlig med utbedring av vannlekkasjer som oppstår. Som tidligere meddelt ble det foretatt utbedringer både før og etter sommerferien. I vintersesongen med store nedbørsmengder og snø, fortsetter dette arbeidet. Mange saker er lukket, mens andre oppstår. De vil det bli tatt tak i fortløpende.
Vi er fortsatt avhengig av at beboerne melder inn saker.
Mvh Styret
2019.12.14
Basestasjonen til Telenor er nå satt i drift og har gitt meget god mobildekning i Flisvika for alle med Telenor abonnement. Det er montert to antenner og radiomoduler på taket av byggetrinn 1. Like innenfor kjøreporten i 2.etg er det satt inn ett kabinett med teleustyret og med batteripakke som også skal sikre god bakcup hvis strømmen skulle gå i området. Det er også blitt god dekning i hele p-husets 2.etg og i det meste av 1.etg. Det vil bli vurdert om det er ytterligere behov for forsterkere for å gi god nok internett dekning i p-huset.
Mvh Styret
2019.10.26
Det er nå blitt installert lås også på papiravfallet, slik at alle containerne i søppelanlegget nå kan låses.
Vi ber innstendig alle beboere være nøye med å pakke inn alt avfall og spesielt påpasselige med matavfallet for å unngå lukt fra anlegget.
Søppelanlegget ble nylig spylt og rengjort som vi har avtale om en gang pr år. Vi kommer til å vurdere hvorvidt det er behov for rengjøring to ganger i året for å unngå lukt.
Mvh Styret
2019.10.13
Sist uke hadde vi besiktigelse av fellesområder for byggetrinn 1 etter utbedringer som er utført de siste to måneder. Det meste er nå sluttført mens noen mindre arbeider fortsatt pågår.
Den største feilrettingen som gjaldt lekkasjer i garasje og sportsboder, anses nå som ferdigstilt og avsluttet. Vi ber derfor om tilbakemeldinger dersom det skulle komme nye lekkasjer i tiden fremover, eller tilbakemeldinger på andre saker som måtte dukke opp.
Mvh Styret
2019.10.02
Det er på tide å bytte batterier i termostater for romvarme når det blinker rødt, eller det ikke er reaksjon på justering av temperatur. På vedlagt link ser dere enkelt hvordan termostater åpnes for batteriskifte. Batterier til romtermostat er AAA-batterier. Bytt alltid begge batteriene samtidig.
Tilsvarende informasjon finnes i oppdatert FDV som ligger på hjemmesiden under Dokumenter – FDV dokumentasjon - Teknobad bruk og vedlikehold.
Instruksjonsvideo for batteribytte: https://www.youtube.com/watch?v=37gGzIVMBXc
Mvh Styret
2019.09.30
Vi ber deg sjekke din søppelpost for eventuelt epost fra sameiet.
Det viser seg at for noen av våre beboere havner epost fra sameiet i søppelposten. Vår systemleverandør jobber med saken, men har dessverre enda ikke noe løsning på dette. Ber dere derfor følge jevnlig med i søppelposten.
Mvh Styret
2019.09.26
Vi har måtte etablere et nytt rom for plastavfall på plan1 da vi hittil har benyttet boden til seksjon 1. Det nye rommet er på høyre side like innenfor garasjeporten på 1.plan.
Da kommunen enda ikke har på plass noen løsning for avhenting av plastavfall ved søppelcontainerne, må vi inntil videre ha en bod innendørs som ligger lett tilgjengelig for renovasjonens biler. I den nye boden er det satt opp to sekkestativer. Nå sekken er full, ber vi deg knytte denne og sette sammen med øvrige fylte sekker.
Sett ny sekk i sekkestativet slik at det står klart til neste som kommer. Ruller med tomme plastsekker ligger på hylle i boden.
Matavfallsposer kan nå hentes fra hylle i plastrom.
NB! Vi må be om at isopor og hardplast IKKE hører hjemme på plastrommet. Små mengder isopor som får plass i plastpose er restavfall, mens større mengder må leveres på Hestemyr som spesialavfall. Det same gjelder for hardplast. Husk at all plast skal skylles før det kastes.
La oss alle ta ansvar og bidra til å holde plastrommet i orden.
Mvh Styret
2019.09.10
Som kjent har kommunen og utbygger jobbet for å løse problemet med kapasiteten på overvann i rørnettet i Flisvika. Problemet har vært at ved kraftig nedbør har det kommunale rørnettet ikke klart å ta unna det som kommer fra anlegget i Flisvika. Det har medført at ca 8-10 leiligheter i 1. og 2.etg. i byggetrinn 1 og 2, har opplevd å få avløpsvann opp på baderoms gulvet eller at det «koker» i toalettet pga vanntrykket som står der, for i neste øyeblikk og bli sugd helt tomt for vann.
Nå har kommunen gjort ulike tiltak ved pumpestasjonen og fjerning av flere ventiler som har skapt problemer med trykket.
For å vite om disse tiltakene har løst problemet for våre beboere, ber vi om å få tilbakemeldinger fra dere det gjelder så snart vi har hatt neste kraftige nedbørsperiode. Først da kan vi si om tiltakene har vært tilstrekkelige eller om det er mer som må gjøres.
Mvh Styret
2019.08.14
Denne uken har vi alle ettårsbefaringer for våre seksjoner i byggetrinn 1. Mandag 12.8 hadde styret befaring av hele sameiets fellesarealer sammen med Kamperhaug og Lindal. Det er mange punkter som skal utbedres, men for det meste er det små feilrettinger eller korrigeringer av mindre alvorlig grad. Den største feilretting vi har og som dere sikkert har sett at det jobbes med om dagene, er lekkasjene i garasjeanlegget og sportsboder. Dette arbeidet ble påbegynt i mai og pågikk frem til fellesferien og fortsetter nå i tiden fremover.
Noen tilbakemeldinger som vi vil be dere alle følge opp:
Dørmatter i trappeoppgang og korridorer innendørs må fjernes og legges på innsiden av egen dør da det ellers ikke vil bli tilfredsstillende renhold. Det er ikke vaktmesters oppgave å flytte på dørmatter for å komme til. Det samme gjelder løse gjenstander som også måtte være plassert utenfor egen dør.
Dører på svalgang i bygg 4 skal være lukket og ikke låst i åpen stilling. Dørene er en del av brannsikringen vår og skal til enhver tid være lukket. Ber derfor dere som bor ved disse påse dette.
I garasjeanlegget er det fortsatt lagret for mye løse gjenstander på enkelte plasser. Det som ikke naturlig hører hjemme på egen p-plass (se Husordensregler), skal oppbevares i egen seksjon eller boder.
En del har også benyttet kabelbroen opp under taket i garasjen til oppbevaring av kasser, skapdører, materialer osv. Dette må fjernes snarest. Kabelbroen er konstruert for å bære kabling i anlegget og ikke for å bære større vekt. Lindal vil ila de nærmeste dagene fjerne materialene. Vi ber derfor øvrige som har noe av sitt eget liggende der, fjerne det snarest. Fra uke 35 vil det resterende bli fjernet og kjørt bort.
Mvh Styret
2019.08.05
Sist uke fikk vaktmesterne montert sladrespeil som skal sikre oversikt ved utkjøring fra garasjeplan 1 og 2 slik flere har ytret ønske om.
Mvh Styret
2019.08.04
Det har vært et ønske fra beboerne om å få en bedre badetrapp på bryggeanlegget som er lettere å gå i. Det vil derfor kommende uke bli montert en ny badetrapp midt på langsiden omtrent der hvor den hvite står idag. Denne trappa har bredere trinn og et godt rekkverk. Badetrappa vil bli tatt ned om høsten før bryggeanlegget flyttes og montert igjen til våren. Den hvite badetrappa vi har idag, vil bli flyttet til innsiden av bryggeanlegget ved ilandstigningsbrygga hvor mange har ytret ønske om å få en trapp. Takk til Per Elling Giving som fant en god løsning og fikk fremforhandlet en bra pris under Trebåtfestivalen!
I tillegg jobber vi med å få på plass en helårs badestige som er tenkt montert på innsiden av moloen utenfor byggetrinn 2. Så da det er bare å ta vare på den gode badefølelsen utenfor høsten og vinteren!
Mvh Styret
2019.07.28
Vi må minne alle beboere om at alt plastavfall skal være godt emballerte i en plastpose før det deponeres i de store blanke plastsekkene som er tilgjengelig i plastavfallsrommet.
Gjentatt ganger i år har vaktmesterne måtte tømme plastrommet for plastsøppel som bare er kastet inn i rommet uten forskriftsmessig emballering. Se vedlagte bilder før og etter arbeidet de måtte gjøres her om dagen. . Dersom dette ikke etterfølges, må vi vurdere hvorvidt hver enkelt beboer selv må levere sitt plastavfall på avfallsstasjonen på Hestmyr. Det burde være helt unødvendig å måtte gjøre.
Husk at plastavfall skal skylles før det pakkes i plastposer som lukkes og kastes i de store platsekkene i plastrommet.
Mvh Styret
2019.07.11
Når våre fellesområder i Flisvika nå stå ferdig med beplantning og plener, håper vi dette vil være til glede for alle våre beboere. Garthe har gjort en fantastisk jobb med ferdigstillelse av parkanlegget vårt. De har også det videre ansvaret for vanning, beskjæring, luking og gjødsling, mens vaktmesterne våre tar seg av klipp av plener. Vi håper dere er fornøyde slik anlegget nå fremstår og at vi alle kan bidra til å holde det pent rundt oss.
Mvh Styret
2019.06.26
Alle seksjoner har fått utlevert 1stk P-kort ved overtakelse av sin leilighet. Dette kortet skal alltid benyttes og legges synlig i vinduet på besøkende biler som benytter gjensteparkeringen i Flisvika. Om du mangler p-kort, ta kontakt med vaktmester.
Sameiets gjesteparkering er de 6 plassene til høyre for garsjeport plan 1. For å ha oversikt over bruken av disse, skal P-kort alltid benyttes. Besøkende bør i størst mulig grad benytte beboers egen p-plass i garasjen. Om ikke brukes gjesteparkering så lenge det er plass. Styret har satt 2 døgn som max tid på gjesteparkering i sommersesongen.
Da det vil være mye trafikk i sommersesongen, må vi be alle respektere dette.
De p-plassene som er ferdigstilt under taket i byggetrinn 2 er IKKE sameiets plasser, men er kommunens. De vil på et eller annet tidspunkt bli benyttet til beboerparkering eller annet i kommunens regi, uten at vi vet timing på dette. Det kan derfor være uttrykt å parkere der i sommer.
Mvh Styret
2019.06.25
Det observeres til stadighet at hunder gjør fra seg på sameiets gressplen og beplantning mens eieren står og ser på. Det er både hunder som føres i bånd, men også hunder som går løst sammen med eier. Vi gjør oppmerksom på at det er båndtvang i Risør hele året.
Nå er vi i en tid hvor beboerne skal kunne bruke vår felles hage og gressplen og da er det ikke hyggelig med rester av hundeavføring på sko, beina eller klær.
Sameiets eiendom er faktisk vår private hage og er ikke til å lufte hunder som skal gjøre i fra seg. Det finnes det andre områder til i umiddelbar nærhet. Jeg vil be alle som ser denne typen adferd påpeke det overfor de det gjelder.
Mvh Styret
2019.05.30
Alle godkjennelser for utvidelsen av bryggeanlegget er nå gitt av offentlige myndigheter. Ferdigstillelse av anlegget vil derfor starte opp igjen mandag 3.6 og pågå frem til det står komplett ferdig.
Bryggeanlegget har så langt kun vært delvis klargjort for sesongen i påvente av ferdigstillelse med den påbygde modulen som vi gi bedre plass for inn-og utseiling fra båtplass.
Vi ønsker alle en god båtsommer.
Mvh Styret
2019.05.24
Vi har siden i høst jobbet med å få bedring av telefoni for Flisvika. Både Flisvika, deler av Tangen og også deler av Viddefjellveien bak oss, har idag dårlige mottakerforhold. Vi har bedt om tilbud på dette fra både Telia og Telenor. Telenor har vært på ballen hele veien og har foretatt målinger og og har nå ferdig prosjektert det som skal til av basestasjon, strømføring, fiberkabling og plassering av master. For å få anlegget mest mulig diskret, har det vært utført målinger som har konkludert med at det vil fungere å ha master plassert bak på taket av høyblokka slik at vi unngår disse fremme på byggetrinn 2. Avtale om dette signeres med Telenor i disse dager før selve installasjonsarbeidet kan påbegynnes.
For å spare tid har Telenor allerede befart og forberedt prosjekteringen. Neste fase er nå å sjekk hvorvidt fiberkabelen i sjøen som ilandføres akkurat ved Flisvika, er uskadd etter byggingen. Dersom den viser seg å være uskadd, kan sambandet føres frem. Om ikke må en større jobb gjøres med kabelen. Mest sannsynlig vil det derfor ikke kunne være klart til juli og ferien, men må fortsette etter sommeferien.
I mellomtiden ber vi alle benytte WIFI Tale på sin mobiltelefon som er en god løsning dersom man har begrenset innendørs dekning. Med den kan du ringe og sende SMS via trådløst nett, og det koster ikke noe ekstra og bruker heller ikke av din mobildatapakke.
Mvh Styret
2019.04.28
Styret og Lindal hadde møte 25.april for det videre arbeidet med utbedring av lekkasjer i garasjeanlegget. Arbeidet vil starte kommende uke (uke18) og pågå i ulike faser frem til ferien.
Se vedlagte fremdriftsplan og kartutsnitt.
Arbeidet vil skje i 3 faser:
1. Kontroll av alle sluk og membraner
2. Kontroll av membran rundt alle gjennomføringer og oppbrett ved dørterskler.
3. Feilsøk felt for felt med vanntesting
Vi håper at vi med dette endelig skal få løst lekkasjeproblemene.
Mvh Styret
2019.03.27
Da har vi inngått avtale med Celcius i Arendal om solskjerming i Flisvika. Se vedlegg. Merk dere datoer neste uke for å bli kontaktet av leverandøren, som ila starten på neste uke (uke14) vil ta kontakt med alle seksjoner som så langt har meldt interesse.Dersom du ikke har meldt din interesse, kan du fortsatt rekke det i neste uke. De har satt av fredag 5. og lørdag 6.april for befaring og møte med den enkelte som måtte ønske det. Vår kontaktperson hos leverandøren Celcius i Arendal er Frode Skarli, som lettest nås på e-post: frode@celcius.no. Tlf 975 96082.
Mvh Styret
2019.03.15
I disse dager er det blitt montert lås på vårt søppelanlegg, slik at hver enkelt beboer kan bruke sin nøkkel ved bruk. Vi håper med dette å sikre tilstrekkelig kapasitet til sameiets eget avfall og dermed unngå at andre bruker Flisvika til søppeldeponering. Det gjenstår montering av låsesylindere på et par av containerne, som vil komme på plass ila kort tid.
Vi må fortsatt be alle være påpasselige med å dele opp papp og papir slik at det ikke setter seg fast og blokkerer åpningen, og dermed vis hensyn til sine naboer. Større enheter må den enkelte deponere på Hestemyr.
Vi går nå mot den varme årstiden og minner derfor alle på å pakke godt inn særlig matavfall for å unngå lukt og tilgrising ved søppelanlegget.
Mvh Styret
2019.03.03
De som ønsker å få installert elbillader på sin p-plass, kan nå kontakte El-Team Arendal direkte v/ Rune Konnestad på 90 80 61 85 eller epost; rune.konnestad@aeteam.no.
Pga en mild vinter og relativt lav belastning på det elektriske anlegget, ble det ikke mulig å foreta fullverdig kapasitetsmåling ila vinteren. Men da alle elbilladere vil være tilknyttet samme styresystem, vil eventuell overbelastning i anlegget "strupe" ladingen og fordele strømmen på de som lader.
Ladekapasitet er 2x16A pga tilgjengelig effekt i bygget.
Mvh Styret
2019.03.01
Vi har hatt gjentatte problem med at håndverkere har blokkert garasjeport på 1.plan for lettere adkomst til bilene sine. Dette er helt uakseptablet og er tatt opp med Lindal. Avtalen er at dører og garasjeport skal holdes lukket. Derfor er håndverkere blitt utstyrt med portåpnere.
Dersom du likevel skulle finne porten stående åpen, ber vi beboerne om IKKE selv prøve å lukke denne manuelt. Vi vet at flere med gode intensjoner har prøvd dette, men det må vi be dere stopp med. Det kan påløpe betydelige kostnader ved at styringssytem og automatikk til porten går i stykker.
Vi ber om at det meldes ifra til vaktmester dersom dette gjentar seg.
Mvh Styret
2019.02.23
Etter at utbygger denne uken annonserte at de vil selge ledige p-plasser i Flisvika i det åpne marked, har det vært en del spørsmål fra beboerne om dette. Skal derfor kort redegjøre for bakgrunnen for det.
For det første, så er de 21 p-plassene som kommunen har avtale om å overta i Flisvika, alle plassert utenfor parkeringsanlegget. Disse skal kompensere for bortfall av gateparkering i Tangengata da denne ble utvidet med fortau som en følge av Flisvika utbyggingen. Utover de 21 p-plassene kommunen skulle tildeles, er det i reguleringsplanen for Flisvika regulert inn en minimum parkeringsdekning på 1,5 for å dekke parkeringsbehov i området.
Garasjeanlegget i Flisvika (seksjon nr. 96) er organisert som et eget realsameie, slik det ble orientert om på Ekstraordinært årsmøte i oktober. Da ble det opplyst at sameiet Flisvika Brygge er organisert i 96 seksjoner, hvorav 95 boligseksjoner (leiligheter) og en næringsseksjon (garasjeanlegg). Hver boligseksjon er registrert i grunnboken på hver av sameiernes navn. Næringsseksjonen med 155-p-plasser er organisert som et realsameie som gir eier eiendoms- og adgangsrett til sin enhet/P-plass gjennom deleierskap i denne seksjonen.
Primært ønsket utbygger at samtlige av p-plassene i parkeringsanlegget skulle kjøpes av boligseksjonseierne, men etter at alle seksjonseiere i begge byggetrinn har fått tilbud om å kjøpe ekstra p-plasser, vil utbygger sitte igjen med ca 20 plasser som ikke er solgt. Dette er en betydelig investering for utbygger, hvor det i prosjektet er budsjettert med inntekter. Samtidig er det et behov for p-plasser i området som kommunen også har ønsket velkommen.
Slik næringsseksjonen (garasjeanlegget) er organisert og har vært kommunisert, kan utbygger selge de ledige p-plassene på det åpne markedet.
Det spørsmålet som da reiser seg er hva det betyr for tilgang til anlegget innenfor skallsikringen for andre enn boligseksjonseierne. Vi vil fra Styret sin side påpeke at vi allerede i dag har den tilgangen da leiligheter kan framleies på permanent basis eller som ferieleilighet. Alle som leier og har tilgang må ha nøkkel og portåpner utlånt av seksjonseier som har det overordnede ansvaret. I tillegg vil selvsagt sameierne i næringsseksjonen være eiere i sameiet på lik linje med boligsameierne og ha den samme interesse av sikkerhet mv.
Det vi som boligsameie må ta stilling til, er om vi anser at denne tilgang innenfor skallsikring medfører at det bør monteres ytterligere låser mellom næringsseksjonen og boligseksjonene, f.eks ved trappeoppganger. Styret anser ikke det som nødvendig gitt argumeneten ovenfor. Men det er det opp til beboerne og avgøre dette ved å fremme det som en sak til Årsmøtet.
Mvh Styret
2019.02.22
Vedlagt følger en oppdatering fra Lindahl Entreprenør om arbeidet som har vært gjort og som gjøres fremover mht å løse problemet med vannlekkasjer i p-hus og sportsboder.
Mvh Styret
/Informasjon_fra_Lindal_Entreprenor_om_arbeid_med_vannlekkasjer_p-hus.pdf
2019.02.17
Status vannlekkasjer i garasjeanlegg
Etter at det tidligere i vinter i garasjeanlegget ble oppdaget sprekker i takk og betydelige vannlekkasjer, har det vært jobbet med saken fra utbygger og entreprenør sin side. Viser til informasjon på hjemmesiden 10.1.19. I januar gjorde Multiconsult undersøkelser av både riss og sprekker i takene og kan konkludere med at disse kommer som følge av strekkspenninger på grunn av svinn og temperatur nå bygget nå har satt seg og har ingen betydning for konstruksjonens bæreevne og sikkerhet. Når det ansees at restspenninger er ute av bygget, vil det bli vurdert fuging av disse sprekkene.
Vannlekkasjen derimot ansees ikke å være en konsekvens av rissene og er et større problem som tas svært alvorlig og som det jobbes videre med for å finne ut av. Torsdag 14.2 hadde Styret møte i saken med folk fra Kamperhaug og Lindal og fikk en orientering om de tiltakene som nå gjøres fremover.
På grunn av stort snøfall med påfølgende opptining og regnvær de siste 2 ukene, har det vært tilnærmet umulig å identifisere lekkasjeområder. Men det gjøres søk og alle lekkasjepunkter identifiseres. Først når snøsmeltingen gir seg, kan det drives målrettet søk i begrensede områder av gangen med farget vann for å finne kilden. Vi vil holde dere orientert om utvikling i saken.
Mvh Styret
2019.02.17
For de som måtte ha fått skade på bil som følge av vannlekkasje og kalk/puss nedfall på bilen, så er det en sak den enkelte må ta med sitt forsikringsselskap. Det samme gjelder skader som måtte ha oppstått på eiendeler i egen sportsbod som følge av vannlekkasjer. Det oppfordres til at alle tar en sjekk av sin bod.
Vi vil gjøre oppmerksom på at bodene våre er sportsboder. Disse skal være tørre, men siden det er et kaldt p-hus, kan bodene bli eksponert for kulde og dermed også kondens. Tenk derfor over hva du oppbevarer der. Unngå lagring av gjenstander som kan ta skade av fukt og kondens, slik som f.eks. klær, bøker, malerier.
Mvh Styret
0003.04.06
Det kom ca 1 m snø ila de tre første dagene i år i Flisvika. Det har også vært sterk vind som har pakket snøen i fonner. Det betyr at det er svært store snømengder på en del balkonger og terrasser.
Eiere må sørge for å sjekke om det er nødvendig å måke snø fra balkong eller terrasse. Eier av leilighet er selv ansvarlig for å vurdere om snømengden er så stor at det må måkes. I vurderingen må det tas med at ved mildvær og regnvær kan øke vekten av snøen til det dobbelte.
For en del eiere i bt1 så er det ikke til å unngå at om det måkes så må snøen kastes ned til underliggende fellesområde eller privat terrasse. Ta kontakt med vaktmester Arnt Birger på mob: 479 24 048 så kan han gi råd om hvor snøen kan måkes. Det er viktig å unngå å sperre utganger og nødutganger. Eier må også sørge for at nabo varsles hvis trenger å mellomlagre snø på nabos terrasse/balkong og sørge for at snøen så blir måkt videre bort fra nabos balkong/terrasse. Arnt Birger kan eventuelt videreformidle kontakt.
Det vil bli tatt noen oversiktsbilder ovenfra som legges ut på websiden vår. Vi vet ikke om man kan se hvor full balkong/terrasse er fra innerst ved vegg til ut mot kanten/rekkverket men skal prøve å få gode bilder. Det sendes ut ny melding når bilder er lagt ut.
Mvh
Styret